När alla andra sover...

by - 16:33

Hade en skön och lugn kväll igår, allt manfolk hade gått och sova och jag fick tillfälle att färga garn. Hade snubblat över begreppet "koolaus" (= att man färgar med KoolAid som egentligen är ett drickapulver att blanda ut i vatten) på en finsk stickblogg för ett tag sedan och måste testa...

Garnet skulle färgas för att bli en mössa som matchar min vinterjacka som är illrosa med turkosa detaljer och svart foder. Har beställt färgerna från Muksuaitta och läst "teorin" hos VillaKuu.


Hade köpt två vita nystan 7 bröder och härvade det ena först...
Hade läst att till 100 g behöver man 1 påse KoolAid. Hällde alltså i 2 påsar.


 Blötlagd härva i väntan på färgbadet.

 Härvan nere i kastrullen och sjuder en stund...
redan här syns det hur ojämnt resultatet kommer att bli!

Härvar endast lite (20 varv) och använder den sista blåa påsen och det blir
en så fin och stark blåturkos som jag vill ha det

Härvar endast lite igen till den rosa färgen och använder
två påsar till denna decimerade garnmängd.
Garnet blir inte så lysande rosa som jag hade velat.

Det färdiga resultatet har torkat och ikväll blir det att nysta och testa hur det ter sig på stickorna!


Nästa gång, för det blir alldeles säkert en nästa gång, ska jag beställa fler 
än bara ynka 6 st KoolAid-påsar och inte ha så stora förväntningar på jämnheten i färgen.

You May Also Like

2 kommentarer

  1. Nämen åh, du färgar garn! Underbart! :D Hoppas det blev bra.

    SvaraRadera
  2. Wow, ser ju underbart ut! Ljuvliga färger :o)

    SvaraRadera